Vecka 36

Barnet

Fostret börjar förbereda sig på att födas. Det tränar andning, men inte när det sover djupt. Fostret har nu längre perioder av både sömn och aktivitet. Det rör sig lika ofta som förut men kan inte ta ut svängarna på samma sätt. I stället för puffar gör fostret mer svepande rörelser.

Fostret lägger på sig ungefär 14 gram fett varje dag, och väger i den här veckan runt 2,6 kilogram. 

Nu ökar fostervattnets mängd inte mer utan minskar snarare eftersom gravidkroppen absorberar en del av det.


Mamma

Magen kan börja sjunka ner lite och det blir lättare att andas. Många gravida upplever att de behöver kissa ännu oftare än tidigare vilket beror på att livmodern trycker på urinblåsan.

För en del läcker det råmjölk ur brösten fast bebisen ännu inte är född. Barnet får all sin näring via moderkakan. Därför är det bra att äta nyttigt och varierat. 


Jag

De senaste dagarna har det börjat göra mer ont ner till i magen. Drar och stretar i ljumskarna och jag har även börjat känna av lite mensvärksliknande smärta. Det var väl bara en tidsfråga eftersom alla andra verkar ha det mycket tidigare än mig. Hade aldrig det med Leon förrän de riktiga värkarna.

Igår låg jag oxå vilade på soffan och kände plötsligt att mina fingrar kändes svullna. Gjorde lixom ont att knyta handen. Har ALDRIG varit svullen någon av graviditeterna. Så detta var en helt ny känsla. Fick lite panik faktiskt. Vet att det är väldigt vanligt. Men JAG ska ju inte vara det! Men det fick faktiskt över när jag rörde lite mer på mig. Undvek sötsaker resten av kvällen kan jag säga. Men det kommer inte att vara långvarigt! :P 

Började dricka Hallonbladste igår. Med Leon hann jag bara dricka en kopp dagen innan vattnet gick. Tror dock inte att det berodde på teet direkt. Det sägs ju ha så bra effekt och sen att det är gott oxå är ju bara en bonus! :) 

Vikt: +7 kg. 

Lite av det är nog vätska, för vågen visade + 1kg på bara ett par dagar nu i slutet av veckan. 






Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0