Vecka 35

Barnet

Fostret väger ungefär 2,4 kilogram. Det har blivit knappt 47 centimeter långt och har oftast lagt sig med huvudet nedåt. Det sväljer fostervatten, kissar och tränar därmed matsmältningen.

Fostret har lagt på sig mer fett. Huden är tjockare, mindre genomskinlig och slätare. Det ulliga hår som tidigare funnits på kroppen är borta, och huden är täckt av rikligt med skyddande fosterfett. Om barnet skulle födas nu kan det vara så insmort att huden är vit och kletig av allt fett.


Mamma

Livmodern har vuxit sig så hög att den når upp under revbensbågen. En del gravida kan få ont över revbenen. Att sträcka på sig kan avlasta.

Så här långt in i graviditeten brukar ledbanden och musklerna i korsryggen mjukas upp vilket kan ge ont i ryggen. 

Bebisen trycker på överallt och det kan vara svårt att andas, sitta, stå och sova. Nu står magen som högst, för att snart sjunka ner lite. Då blir det lite lättare att andas igen. 


Jag

Brukar ju sägas att barnet rör sig mindre nu pga att det är mindre plats. Men inte denna damen! Hon rör sig ibland så mycket att jag tror att hela jag ska brista. Väldigt obehagligt! Och mycket kraftiga sammandragningar har jag oxå. Speciellt kvällstid. 

Har oxå haft JÄTTE ont i magen senaste veckan. Alltså i tarmarna då, och inte i bebismagen. Vet inte om det är förstoppning eller något jag ätit. Men järntabletterna har helt enkelt fått vänta lite. *panik* Barnmorskan sa ändå till mig sist att jag måste börja äta varje dag eftersom jag slarvat så mycket hittills. :/ 

Jag tycker synd om min älskade Leon nu när jag är i detta skicket. Jag orkar verkligen inte göra något roligt med honom de dagar han är hemma från dagis. Har sååå dåligt samvete! Tur att han är på dagis i alla fall 3 dagar i veckan! 

Vikt: + 6 kg. 








Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0