Beskrivning på virkad uggla

En läsare ville ha beskrivning på hur jag gör de virkade figurerna. Jag är ju själv nybörjare och tycker att det är väldigt svårt att läsa beskrivningar. Men med lite hjälp av youtube så har jag övat upp mig såpass att jag kan läsa enklare beskrivningar. 

Denna tycker jag är hyfsat lätt att förstå. Men sen ändrar jag lite efter tycke ibland oxå. 


Här kommer beskrivningen på ugglan jag visade i ett tidigare inlägg.


Virkad uggla


Det garn du vill ha + lämplig virknål till det

(jag använde ett tunt bomullsgarn och virknål 3)

 

Vingar:

Lägg upp 2 lm,

virka 6 fm i andra lm

2 fm i varje fm varvet ut (12m)

(ta nu ny färg om du vill ha vingarna i två färger. Jag använde bara en färg)

2 fm i varannan fm varvet ut (18 m) 1 sm i nästa m, ta av garnet. 

 

Ugglekropp:

Lägg upp 2 lm,

virka 6 fm i andra lm,

2 fm i varje fm varvet ut (12 m),

2 fm i varannan fm varvet ut (18 m),

2 fm i var tredje fm varvet ut (24 m),

2 fm i var fjärde fm varvet ut (30 m),

2 fm i var femte fm varvet ut (36 m),

5 varv fm (36 m),

 

Ta ena vingen och virka med den i arbetet, första 6 fm på varvet     

med både kropp och vinge, 12 fm i bara kroppen, sen andra vingen  

6 fm genom både kropp och vinge, 12 fm i bara kropp (36 m)

virka ihop femte och sjätte m varvet ut (30 m)

virka ihop fjärde och femte m varvet ut (24 m)

6 varv fm (24 m) fortsätt sista varvet fram till där du tycker att "örat" på ugglan ska vara. 


Ögon:
(ögon som blundar: alla varv med vitt garn och brodera ögat. 

Öppna ögon: börja med svart garn. 

Lägg upp 2 lm,

virka 6 fm i andra lm

2 fm i varje fm varvet ut (12m)

Byt till vit färg. 

2 fm i varannan fm varvet ut (18 m) 1 sm i nästa m, ta av garnet och 

brodera ögonen som du vill ha dem. 


Sy fast ögon och brodera näbb. 

Fyll med vadd och virka ihop ugglekroppen rakt över med smygmaskor igenom båda maskorna. 

Knyt fast garn till tofsar i "öronen". 


Klar







Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0