Vecka 41

Barnet
Nästan alla barn kommer ut innan de har blivit överburna, det vill säga före vecka 43. Efter 43 fullgångna graviditetsveckor börjar moderkakan gradvis att fungera sämre och därför brukar förlossningen sättas igång. Men de allra flesta förlossningar kommer igång av sig själv.

Mamma

Många tycker att det är frustrerande att vänta på att barnet ska komma. Men det finns flera fördelar med att vara gravid länge. Kroppen hinner mogna, livmodertappen blir mjuk och hormonet relaxin hinner mjuka upp bäckenfogarna ytterligare. Det kan göra att förlossningen blir smidigare. Livmodermunnen blir mjuk och börjar öppna sig, och kroppen blir bättre förberedd på att föda barn. Att föda när kroppen sätter igång av sig själv är alltid bäst så länge det inte finns några komplikationer.

Hos barnmorskan/kontroller

Från vecka 40 träffar du barnmorskan varje vecka fram tills förlossningen. Hen gör de vanliga kontrollerna – mäter livmodern, kontrollerar hur barnet ligger, kollar blodtryck samt lyssnar på barnets hjärta. En del får lämna extra urinprov eller blodvärde. Barnmorskan informerar om rutiner kring igångsättning. Om det behövs får du remiss till förlossningen för igångsättning. Det är lite olika mellan olika sjukhus när förlossningen sätts igång, men det vanligaste är mellan vecka 42 och 43. 


Jag

Har lust att bara skriva inga kommentarer och gå och gräva ner mig i sanden. Men ja... Jag trodde aldrig att jag skulle gå över tiden! Var helt inställd på något liknande som med Leon. Dvs ett par veckor tidigare. 

Hade någon kunnat lova mig att jag skulle komma igång av mig själv bara jag väntade lite till så hade jag kunnat vänta i 3-4 veckor extra. MEN saken är att jag inte längre tror att jag KAN få värkar. Fick ju aldrig det med Leon och har inte haft några som helst förvärkar varken denna eller förra graviditeten. Så jag tror att jag är en sån som alltid kommer att behöva dropp för att över huvudtaget kunna ta mig igenom en förlossning. Och då känns det FRUKTANSVÄRT onödigt att sitta här och vänta till jag gått över 2 veckor om jag ändå blir tvungen att bli igångsatt!! Bebisen blir större och större för varje dag och jag är redan livrädd för förlossningen och att spricka och att bebisen ska skadas på något sätt. Så varför vänta? 

Självklart hoppas jag på att jag ska komma igång själv. Men jag tror faktiskt inte alls på det. 

Ska till barnmorskan idag igen. Hinnsvepningen förra gången var hemsk. Men funderar ändå på om att be om en till idag. Vad som helst för att KANSKE få igång det! 


Vikt: +10,5 kg. 






Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0