Vecka 40

Barnet

Ett foster väger i genomsnitt ungefär 3,6 kilogram och är cirka 51 centimeter långt, men vikten och längden kan variera mycket.

Moderkakan väger runt ett halvt kilogram. Den kommer att fortsätta att ge fostret näring ännu en tid.


Mamma

En del har redan fött barn vid den här tiden. Men för andra kan det dröja ännu längre innan förlossningen sätter igång. En graviditet varar oftast från 37 till 42 veckor. 


Jag 

Förvärkarna som jag hade nattetid förra veckan har blivit något mindre. Men natten till igår vaknade jag plötsligt av att jag mådde jätteilla och nästan behövde kräkas. Hade lite ont i magen oxå och skakade som ett asplöv. Tänkte att NU kanske det är nåt på gång. För jag har hört i förbifarten att förlossning kan starta med just illamående.

Gick på toaletten och kände att jag snarare var hård i magen än lös vilket man brukar vara. Sen la jag mig och försökte slappna av. Tillslut gick illamåendet över. Min slutsats är att det återigen är järntabletterna som gjort mig lite förstoppad och att det har gjort mig illamående. 

Så inga direkta värkar eller ens lite mensvärk känner jag av. 

Imorgon ska jag till barnmorskan och tänkte fråga henne om man kan göra en hinnsvepning. Antar att hon kommer säga att man måste vänta till minst BF innan man gör det, men jag håller tummarna iaf! 

Vikt: +10 kg






Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0