Vecka 38

Barnet

Från och med nu betraktas fostret som fullgånget, det vill säga att det är färdigt att födas. I den här veckan väger fostret drygt 3 kilogram, och är omkring 49 cm långt. De allra flesta ligger med huvudet nedåt.

Förlossningen är påfrestande även för barnet. Men barnet klarar detta väl, och har till exempel lagrat extra näring som det kan använda. Underhudsfettet fungerar som energireserv den första tiden efter födseln.

De flesta av alla barn som föds i Sverige kommer ut mellan vecka 37+0 och 41+6.


Mamma

När barnets huvud har sjunkit ner i bäckenet brukar det bli mer plats upptill i magen, och lättare att andas och äta igen. Allt fler känner förvärkar. En del gravida kan uppleva en ilande känsla när barnets huvud stöter emot musklerna i bäckenbotten.

Vissa ökar i vikt under hela graviditeten, andra stannar av mot slutet. Vid plötslig viktökning eller viktnedgång ska du kontakta barnmorskan.

En del gravida får besvär med diarré i slutet av graviditeten.


Jag

Har molande värk lite då och då. Mest på kvällar/nätter. Men det lägger sig alltid framåt morgonen. 

Idag är den magiska dagen när vattnet gick med Leon. 37+2! Men lillasyster verkar inte vara redo för det än. 

Jag hoppas dock på den här veckan! 

Mår i övrigt som förra veckan. Hon bökar omkring där inne något helt galet mycket! 

Trött är jag oxå och försöker sova så ofta jag kan när Leon är på förskolan och jag inte har något annat inplanerat. 

Vikt: +9 kg. (Nu 1 kg mer än min viktuppgång med Leon. Och mer lär det bli!) 








Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0