Vecka 37

Barnet

Nu väger fostret ungefär 3 kilogram och är cirka 48 centimeter långt, men det skiljer sig mycket mellan olika barn.

Fostret tränar sina lungor genom att dra in och trycka ut fostervatten. Lungorna är de sista organen som mognar.


Mamma

Många barn sjunker djupare ner i bäckenet nu och då brukar barnmorskan säga att huvudet har blivit fixerat. Det betyder att barnet har sjunkit ner så långt att huvudet inte går att rucka på utifrån.

För många har brösten redan börjat producera råmjölk. Bäckenet är utvidgat. Den allra sista tiden kan gravida få svårt att sova.

Om barnet ligger med rumpan neråt efter graviditetsvecka 36 brukar läkaren göra ett vändningsförsök. Vändningsförsöket är frivilligt och utförs på förlossningsavdelningen. Barnmorskan beställer tid.


Jag

Om 10 dagar idag för att vara exakt så föddes Leon. Om 7 dagar gick vattnet. Men det känns inte som den här bebisen kommer att vara lika tidigt. Visst har jag obehag och tryck neråt och mycket sammandragningar osv. Men det är ju inga tecken på att nåt skulle va på gång. Det FINNS ju inga tecken som är säkra på att det är på gång. Kan komma som en blixt från klar himmel. Men ändå känns det som att det kommer att dröja en evighet till. 

Med Leon hann jag aldrig längta och vänta på samma sätt. Allt gick lite mer smidigt då och kom som det kom lixom. Var piggare och hade inte lika tung och stor mage heller. 

Jag har nu gått upp lika mycket som jag gjorde totalt med Leon. Vilket i sig är lite deppigt eftersom det KAN vara strax över 5 veckor lvar i värsta fall. Vilket kommer innebära typ 5 kg till! Jag bryr mig egentligen inte om vikten så mycket. Men det kanske är pga att jag inte gick upp så mycket förra gången och trodde nu inte att jag skulle göra det denna gången heller. Men nu har det börjat eskalera lite väl mycket tycker jag. 

Och jag gör inte mycket på dagarna. Har ju Leon att ta hand om. Men vädret har varit så trisst hela maj så det brukar bli att vi bara är hemma på dagarna. Har absolut ingen energi till att hitta på något roligt. Känner mig som världens tråkigaste mamma. :( 

Så med andra ord; BEBIS du är välkommen ut på söndag när vi är i v.37+0! 

Imorgon är det dags för nästa TUL. 

Vikt: + 8 kg. 






Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0